DE LA VILLE DE PARIS.
313
[i55a]
tappissées de belles tappisseries jusques à l'entour du Cloistre et rue de la Magdalene, pour aller en lad. Saincte Chappelle querir mesd. seigneurs, est tombé si grosse pluye qu'ilz ont esté contrainctz retourner dedans Iad. eglise Nostre Dame, et faire la procession dedans icelle eglise. Ce que mond. sr de Paris a envoyé dire à lad. Court par monsr le Chantre.
Puis lad. pluye cessée, mesd. srs de la Court, des Comptes et Generaulx de la Justice sont partiz de lad. Saincte Chappelle, et fut portée la Croix de Vic-
loire dessoubz ung ciel, et sont allez jusques en l'eglise Nostre Dame. Et marchoit la court de Parle­ment du costé dextre et derriere eulx mess" les Generaulx de la Justice, et du costé senestre mar-choient mess" des Comptes et de la Ville; et prin­drent leurs places dedans le cueur en cest ordre, ouquel fut célébrée la messe de la Croix par mond. sr de Paris; après laquelle dicte, sont allez baiser lad. Vraye Croix. Puis mesd. s" de la Ville sont re-venuz disner en l'Ostel de lad. Ville, en la maniere acoustumée W.
CCCXXVII [CCLXXVI]. — Feu de la sainct Jehan.
22 et 23 juin 1552. (Fol. 291 v°.)
Du xxue jour de Juing mil vclii.
Aujourd'uy, mess™ les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris estans en leur petit Bureau, pour adviser sur les preparatifz de la solemp­nité du feu de la sainct Jehan, advertiz que mon­seigneur le illustrissime Cardinal de Bourbon, prince du sang du Roy ct son Lieutenant à Paris, estoit en ceste Ville, logé en son ostel de SainctDenis '2', etque la coustume est telle que pour mectre le feu au pira­mide et arbre qu'on a acoustumé dresser en la place de Greve, on doibt semondre le Roy ou autre prince de son sang, s'ilz sont en cestedicte Ville; ont advisé qu'on devoit semondre led. illustrissime Cardinal, et de faict mond. sr le Prevost des Marchans, acom-paigné de mess" les Eschevins, sont allez semondre led. seigneur, lequel leur a promis d'y venir et de faire tout le plaisir à lad. Ville qu'il luy seroit pos­sible, tant en general que en particulier; mais qu'il admeneroit avec luy compaignée d'autres cardinaulx et evesques.
Et le xxiunie jour dud. moys, vueille monseigneur sainct Jehan Baptiste, environ cinq heures de soir, mesd. srs de la Ville envoyèrent, avec deux de mess" les Eschevyns, et quatre sergens vestuz de leurs robbes my partyes '3', vingt arbalestriers au devant dud. seigneur illustrissime jusques en Postel de
monseigneur le Cardinal de Meudon où il avoyt disné <4'. Et incontinant vint en l'Ostel de lad. Ville, en l'ordre qui ensuit :
Arrivèrent messeigneurs les illustrissimes Cardi­naulx de Bourbon et de Vendosme, princes du sang du Roy, acompaignez de monseigneur le reve-randissime Cardinal de Meudon, archevesque dc Vienne(5', maistre de l'Oratoire du Roy, archevesque de Tours'0', evesques de Evreux et de Mascon C', de monseigneur le Prevost de Paris'8' et de pluseurs autres grands seigneurs. Et estans montez aux pre­mieres galleryes de lad. Ville, furent baillées les es-charpes acoustumées à mesd. seigneurs Cardinaulx. Et après que les archers, arbalestriers et hacque-bustiers de lad. Ville eurent faict la ronde à l'entour dud. feu, et faict ung grand large chemyn, estant de deux costez, pour empescher la foulle du peuple y es­tant en grande habondance, sortirent dc lad. Ville (9\ plusieurs gentilzhommes de la maison de mesd. seigneurs, et après eulx les sergens de lad. Ville, qui furent suyviz de mess" les Prevost des Marchans, Eschevins et Greffier de lad. Ville. Et à leur doz marchoient mesd. seigneurs les Cardinaulx, estant monseigneur le Cardinal de Bourbon au meillcu, et au dessus à main droite monseigneur le Cardinal de Vendosme, et à main senestre monseigneur le
"'   Le Greffier du Parlement nous a laissé aussi une courte relation de celte cérémonie (Arch, nat., XL" 1572, fol. 2i4 v°). Elle ne diffère pas sensiblement de celle du Registre de la Ville.
(2'   C'est-à-dire de l'abbaye de Saint-Denis. Voy. sur cet hôtel situé près de la porte de Bucy, la note 2 de la page 299 ci-dessus.
'3)   Ce passage depuis «avec deux de mess"n a été ajouté à la marge d'une écriture différente, mais contemporaine.
-"   Correction interlinéaire d'une main différente. Le texte portait primitivement : «jusques en son dict hostel Sainct-Denys.n
(-)   Pierre Paulmier, archevêque de Vienne, de 1527 -1 -554.
(-)   Etienne de Poncher, archevêque de Tours, du 6 avril i55i au i5 mars i553.
-''   Gabriel Le Veneur de Tillières, évêque d'Evreux (1532-i6 mai 1574), et Pierre Du Châtel, évêque do Mâcon (i544-i552).
(-)   Antoine III Du Prat, seigneur de Nantouillet et de Précy.
(°)   C'est-à-dire de l'Hôtel de Ville.
m.
4o